Späť
Sprievodca produktmi – ergonómia

Zdvíhajte, prenášajte a ťahajte správne

Jedna debna sem, druhá tam a na konci dňa sa vraciate domov s boľavým chrbtom. Takto vyzerá bežný deň mnohých ľudí pracujúcich v sklade, vo výrobe alebo na stavenisku. Jedného dňa to už chrbtica nevydrží a dôjde k poškodeniu prvej platničky. To môže spôsobiť obmedzenia pohybu, pracovné úrazy alebo práceneschopnosť.

Zaobídete sa aj bez toho. Tu vám ukážeme,

  • prečo je nesprávne zdvíhanie, ťahanie a nosenie také nebezpečné,
  • ako prepraviť náklady bez poškodenia chrbtice a aké
  • pomôcky vám pri tom môžu pomôcť.

Ako nesprávne držanie tela zaťažuje chrbticu

Chrbtica je naša centrálna nosná štruktúra a zázrak technológie. Skladá sa z 24 pohyblivých stavcov, množstva šliach a svalov a medzistavcových platničiek, ktoré ležia medzi stavcami. Medzistavcové platničky naplnené tekutinou tlmia nárazy a zaťaženie a udržiavajú chrbticu elastickú.
Medzistavcové platničky často strácajú na výške a elasticite v dôsledku opakujúceho sa vysokého zaťaženia. Hrozí ďalšie opotrebovanie, silné bolesti a obmedzenia pohybu. Nesprávny pohyb, po ktorom bolesť už neprestáva, je väčšinou len poslednou kvapkou.

Zdanlivé maličkosti môžu mať v tomto procese veľký význam. To platí najmä pre spôsob, ako náklad zdvíhate alebo prenášate. Záťaž medzistavcových platničiek sa výrazne mení podľa držania tela.

Nasledujúci graf zobrazuje, aké veľké sú rozdiely:

Sprievodca produktmi – ergonómia 619

Pokyny na zdvíhanie, prenášanie a ťahanie

Rozhodujúcim faktorom pri zdvíhaní, prenášaní alebo ťahaní, je spôsob, akým tieto činnosti vykonávame. Dodržiavaním nasledujúcich tipov môžete výrazne znížiť záťaž a vyhnúť sa zraneniam.
Obrázok správneho zdvíhania

Správne zdvíhanie

  • Pristúpte k nákladu čo najbližšie. V ideálnom prípade sa náklad nachádza medzi vašimi nohami.
  • Zohnite sa s rovným chrbtom tak, že zadok zatlačíte dozadu. Kolená ohnite o maximálne 90 stupňov a nehrbte sa.
  • Napnite svaly na chrbte a bruchu. Tak stabilizujete chrbticu.
  • Náklad zdvíhajte rovnomerne, nie trhavo. Dbajte na to, aby ste nevytočili chrbticu.
  • Náklad zložte rovnakým spôsobom.


Dôležité:
Najprv skontrolujte, či náklad môžete alebo by ste mali zdvíhať sami. Ak si nie ste istí, požiadajte o pomoc. Spoločne náklad odnesiete rozhodne zdravším spôsobom.

Sprievodca produktmi – ergonómia est

Správne nosenie

  • Náklad noste blízko pri tele.
  • Dbajte na správne držanie tela a neprehýbajte sa.
  • Rovnomerne rozdeľte viac nákladov na obe ruky. Jednostranné nosenie je nepriateľom medzistavcových platničiek.


Dôležité:
Pri dlhších trasách si urobte prestávky.

Sprievodca produktmi – ergonómia est

Správne ťahanie a tlačenie

  • Udržujte rovné držanie tela. Aj pri tlačení predkláňajte trup len mierne dopredu.
  • Vyhnite sa trhavým pohybom a nadmernému naťahovaniu rúk. V ideálnom prípade by ste mali držať rukoväť vysokozdvižného vozíka alebo plošinového vozíka voľne vo výške hrudníka.
  • Ak je to možné, náklad tlačte. Tým sa zmenšuje nebezpečenstvo skrútenia hornej časti tela.


Dôležité:
Optimálne držanie tela pomáha len obmedzene, ak na vozík naložíte príliš ťažký a/alebo nesymetrický náklad.

Menej je viac – tipy pre maximálnu hmotnosť

Sprievodca produktmi – ergonómia wt$

Koľko toho niekto unesie bez toho, aby zaťažil svoju chrbticu, závisí od množstva faktorov. Medzi ne patrí vek a stav svalstva, ale aj držanie tela, možnosti uchopenia, dĺžka a frekvencia činnosti. Dokonca aj kvalita podlahy zohráva dôležitú úlohu.

Stanovené obmedzenia existujú len pre mimoriadne zraniteľné skupiny ľudí, ako napríklad budúce matky. Pri ručnej manipulácii s nákladom musia zamestnávatelia dodržiavať predpisy pre manipuláciu s nákladmi a vykonať posúdenie rizika.

Na výpočet limitu alebo hodnoty rizika sa používa takzvaná metóda kľúčových ukazovateľov. Okrem hmotnosti predmetu zohľadňuje aj držanie tela a pohyb, ktorý osoba vykonáva.

V zásade platí: Menej je viac. Najmä pri zdvíhaní a nosení spravíte lepšie, keď hmotnosť znížite.

Trénované svalstvo vydrží viac

Niektoré chrbtice vydržia viac než tie ostatné. Často to závisí od svalstva, ktoré ju obklopuje. Silné svaly stabilizujú chrbticu, a preto ju môžete viac zaťažiť. Predovšetkým trénované svaly na bruchu a chrbte chránia pred bolesťami a zraneniami.
O dôvod viac, prečo sa po práci nezvaliť rovno na gauč. Lepšie urobíte, ak budete pravidelne cvičiť športy na podporu chrbta, napríklad:

  • cielený silový tréning,
  • joga,
  • bicyklovanie,
  • plávanie.


Nedarí sa vám začleniť dlhšie tréningy do svojho každodenného života? Nevadí, aj desať minút gymnastiky denne dokáže zázraky.
Ako môžu podniky podporiť kondíciu svojich zamestnancov a na čo by ste si mali dávať pozor, sa dozviete v našom príspevku „Ako vybudovať podnikové fitko“.

Upozornenie: Rovnomerné trénovanie svalov zohráva kľúčovú úlohu. V opačnom prípade môže vzniknúť svalová nerovnováha. To zase zvyšuje riziko bolesti a zranení.

Sprievodca produktmi – ergonómia wt$

Nechajte si pomôcť – pomôcky na zdvíhanie a prepravu nákladov

Najlepší spôsob prepravy nákladov je nechať si pomôcť. Na začiatok postačí, ak ťažké predmety budú prenášať dve osoby. Najlepšie však urobíte, ak na prepravu použijete pomôcky.

Na zdvíhanie a prepravu nákladov pri každodennej práci máte k dispozícii napríklad aj nasledujúce zariadenia:

Môžete si dokonca ušetriť aj ťahanie a tlačenie. Elektricky poháňané vozíky alebo výťahy ovládate pomocou tlačidla. Pomôcky fungujú s vynaložením minimálnej sily a sú najlepšou alternatívou k manuálnej preprave. Vaša chrbtica sa vám poďakuje.

Na záver: tipy pre zrak, sluch a čistý vzduch

Každodenná pracovná rutina nezaťažuje len našu chrbticu. Trpia aj naše oči a uši. Vysoké teploty a zlý vzduch uberajú na koncentrácii, zvyšujú chybovosť a môžu spôsobiť choroby.

Ponúkame vám preto zopár tipov, ako môžete ochrániť zmyslové orgány a zlepšiť klímu na pracovisku.

Sprievodca produktmi – ergonómia est

Ochrana zraku

  • Pri práci s monitorom udržujte odstup od monitora 50 – 80 cm.
  • Kvalitné obrazovky bez blikania šetria zrak.
  • Dbajte na dostatočne silné a neoslňujúce osvetlenie pracoviska, ktoré si môžete individuálne nastaviť.
  • Vyhnite sa odrazom.


Dôležité:
Požiadavky na osvetlenie sa vekom menia. Starší zamestnanci potrebujú vyššiu intenzitu osvetlenia. Vďaka funkcii tlmenia intenzity svetla si každý zamestnanec príde na svoje.

Sprievodca produktmi – ergonómia est

Ochrana sluchu

  • V mimoriadne hlučnom prostredí noste profesionálnu ochranu sluchu, napríklad pri obsluhe strojov.
  • Akustické stolové deliace steny a stropné panely chránia pracoviská pred hlukom.
  • Ak je to možné, vyhnite sa prílišnému hluku. Telefonovanie v hlučnom prostredí je pre vaše uši veľmi namáhavé.


Dôležité:
Zrak a sluch potrebujú čas na oddych. Pravidelné prestávky zabezpečia, že vaše oči a uši budú lepšie odolávať záťaži.

Sprievodca produktmi – ergonómia est

Zlepšenie klímy v miestnosti

  • Pri vysokých teplotách používajte ventilátory alebo chladiace zariadenia, aby ste predišli zdravotným rizikám z tepla a podporili produktivitu.
  • Čističky vzduchu odstraňujú škodlivé látky a častice ako prach zo vzduchu.
  • V závislosti od miestnych podmienok môžu k zdravej klíme prispieť aj zvlhčovače alebo odvlhčovače vzduchu.


Dôležité:
Prestávky na čerstvom vzduchu vám dávajú možnosť zhlboka sa nadýchnuť. Krátka prechádzka navyše podporí prekrvenie.

Relaxačné cvičenia pre oči

Či už ide o niekoľkohodinové pozeranie na obrazovku alebo práce na malých dieloch, dlhé pozeranie na krátku vzdialenosť namáha zrak. Preťaženiu môžete predísť krátkymi relaxačnými cvičeniami:

  • Priebežne na chvíľu zatvorte oči.
  • Zamerajte sa na predmety v rôznych vzdialenostiach.
  • Položte brušká palcov na spánky. Následne pomocou ukazovákov masírujte horný okraj očných jamiek zvnútra von.
  • Z času na čas gúľajte očami, uvoľňuje to svalstvo.