Pomocník pri výbere a vyhľadávač produktov pre nájazdové rampy a prejazdové mostíky
Nájazdové rampy a prejazdové mostíky patria do skupiny zdanlivo samozrejmých produktov, ktoré väčšinou skutočne oceníte až vtedy, keď Vám chýbajú – teda napríklad vtedy, keď chcete naložiť ťažký náklad na prepravný vozík alebo ako osoba na invalidnom vozíku prekonať rozdiely medzi poschodiami. To všetko je dostatočný dôvod na to, aby ste týmto v skutočnosti tak dôležitým „prekonávateľom výškových rozdielov“ okamžite začali venovať viac pozornosti!
Možnosti použitia
Aké možnosti použitia existujú pre nájazdové rampy, rampy pre invalidné vozíky a prejazdové mostíky?
Ako sme spomenuli na začiatku, prahové mostíky, nakladacie rampy a spol. nachádzajú vo svojich rôznych stvárneniach uplatnenie na najrôznejších miestach v profesijnej aj súkromnej oblasti. Všeobecne je možná klasifikácia na základe …
- … druhu výškovej úrovne, ktorú treba prekonať (napr. káble, schody, obrubníky, výškový rozdiel medzi podlahou a vozidlom atď.) …
- … toho, kto alebo čo má výškový rozdiel prekonať, pričom tu je obrovské rozpätie medzi prepravou osôb a nákladov (od invalidného vozíka alebo detského kočíka až po prepravné vozidlá alebo ťažké priemyselné stroje) …
- … principiálneho účelu použitia. Či sú to v priemysle alebo remeselnej výrobe fúriky, dopravné zariadenia, ako sú stohovače alebo motocykle, alebo v záhradníctve a pri úprave terénu fúriky, kosačky na trávu alebo bagre. Často je dôležitý aj pohodlný prístup vozičkára do vlastného vozidla.
Dôležité: Aj z hľadiska bezbariérového prístupu zohrávajú nájazdové rampy veľkú úlohu, keď ide o bezproblémové sprístupnenie verejných alebo súkromných priestorov pre osoby na invalidnom vozíku a ľudí so zdravotným postihnutím.
Výber
Kedy je vhodná rampa a kedy mostík?
Mostík alebo rampa, to je otázka! Nedá sa zovšeobecniť, pretože pre obe vyhotovenia existujú mnohé možnosti použitia a v mnohých prípadoch sú potenciálne vhodné aj obidve riešenia. Preto sú v konečnom dôsledku rozhodujúce konkrétne detaily:
- Nájazdové koľajničky, prejazdové mostíky a pod. sa väčšinou predávajú v dvojbalení a umiestňujú sa navzájom v príslušnej vzdialenosti. Z hľadiska svojich rozmerov sú relatívne kompaktné a majú nízku vlastnú hmotnosť, takže sa väčšinou dajú ľahko uložiť.
- Pri nakladacích rampách je predovšetkým dôležité, aby ste si vopred zvážili, či chcete mobilné alebo stacionárne riešenie. Mobilné rampy používatelia často prenášajú a pristavujú. Preto musia byť pomerne ľahké, čo obmedzuje ich veľkosť a nosnosť, zatiaľ čo stacionárne nájazdové rampy alebo modely na zabudovanie sa oplatia pri častom používaní, napr. ako rampa na prechod cez prah dverí alebo ako pevne inštalovaná rampa pre invalidné vozíky, a dá sa s nimi ľahšie manipulovať. Preto je potrebné vopred vždy dobre zvážiť všetky výhody aj nevýhody a čo najlepšie odhadnúť neskorší účel použitia.
Ako si najlepšie vyberiem vhodnú rampu alebo mostík?
Pri rozhodovaní sa, ktoré modely zahrnieme do nášho sortimentu, dbáme vždy na to, aby sme vybrali produkty, ktoré sú vhodné pre čo najväčší počet našich zákazníkov a sú teda skutočnými „univerzálnymi pomocníkmi“.
Vyfiltrujte si našu ponuku rámp a mostíkov podľa bežných kritérií, ako je šírka, dĺžka, materiál, vlastná hmotnosť, nosnosť a prekonávaný výškový rozdiel a, samozrejme, aj podľa ceny. Nasmerujeme Vás na vhodný produkt. Pomocou filtrov „Vlastnosť“, „Výbava“ a „Povrch“ si okrem toho môžete zvoliť nájazdové rampy s určitými prídavnými funkciami.
Na čo musím dbať z hľadiska nosnosti?
Dobrá správa: Nie je toho až tak veľa, na čo treba dávať pozor. Len jednu chybu zásadne nesmiete spraviť a síce, aby ste vychádzali namiesto z brutto hmotnosti z hmotnosti netto. Konkrétne to znamená, že by ste mali vypočítať nielen čistú hmotnosť nakladaného zariadenia alebo stroja, ale do výpočtu zahrnúť napríklad aj hmotnosť osôb, ktoré súčasne rampu používajú, hmotnosť paliva atď.
Pri mostíkoch treba vždy bezpodmienečne preveriť, či sa uvedená maximálna nosnosť vzťahuje na jednotlivý mostík alebo na pár mostíkov. A ako tretí a posledný tip pre Vás z našej strany: radšej príliš veľa ako príliš málo. A ani z bezpečnostných dôvodov to, mimochodom, nie je najhorší prístup, koniec koncov, preťaženie patrí k najčastejším príčinám úrazov pri manipulácii s rampami pre invalidné vozíky, prejazdovými mostíkmi a spol.
Ako si mám vybrať vhodnú šírku rampy?
Pri tejto otázke Vás toho nemôže veľa prekvapiť, pretože šírka nájazdovej rampy by sa, samozrejme, mala riadiť šírkou vozidla, pre ktorú je rampa myslená. Pri prejazdových mostíkoch je príslušne relevantná šírka pneumatiky vozidla. Pri dverách na konci rampy dbajte vždy aj na vzdialenosť medzi dvernou zárubňou, hĺbku rámu dverí a príp. hĺbku výklenku.
Principiálne: Buďte veľkorysí aj čo sa týka šírky rampy a v prípade pochybností si zvoľte radšej väčší model. Dokonca ste tak v určitej miere aj povinní urobiť, pretože v Nemecku uvádzajú o. i. predpisy profesijných združení určitý rozsah, ktorý treba bezpodmienečne započítať ako „rezervu“. Rozlišuje sa pritom medzi ručne ovládanými a motorickými dopravnými prostriedkami:
- Pri ručne ovládaných dopravných prostriedkoch, ktorých rozchod kolies presahuje 0,75 m, musí byť šírka rampy o 0,5 m väčšia, ako je šírka rozchodu kolies.
- Pri motorických dopravných prostriedkoch, ktorých rozchod kolies presahuje 0,55 m, musí byť šírka rampy o 0,7 m väčšia, ako je rozchod kolies.
Buďte si vždy vedomí, že tieto nariadenia sa môžu kedykoľvek zmeniť. Majte preto vždy prehľad o aktuálnej situácii, čo sa týka zákonov – alebo nás jednoducho kontaktujte a požiadajte o radu. Vždy Vám veľmi radi pomôžeme a poradíme!
Prevencia rizika
Čo sú najčastejšie príčiny úrazov pri manipulácii s rampami a ako môžem minimalizovať riziká?
Je jasné, že všetkým úrazom, ktoré sa môžu stať pri manipulácii s nájazdovými rampami, rampami pre invalidné vozíky, prejazdovými mostíkmi a pod., nemožno nikdy zabrániť. Väčšine však áno! Pretože príliš často je dôvodom nesprávne používanie spôsobené preťažením rampy, jej nedostatočného zaistenia atď. Konkrétne je najčastejšou príčinou úrazov nasledujúcich bodov:
- Prekročí sa nosnosť rampy, v dôsledku čoho dôjde k zlyhaniu materiálu.
- Naložené vozidlo sa samovoľne uvedie do pohybu alebo sa rampa vyklopí alebo dopravný prostriedok skĺzne z nájazdovej rampy.
- Osoby sa pošmyknú, spadnú alebo sa potknú na rampe alebo si končatiny zacviknú medzi vozidlo a náklad.
A ako sa dá týmto potenciálnym úrazom predchádzať? V prípade prvého bodu – pri prekročení nosnosti – pomôže len matematika a opatrnosť. Obom ďalším rizikám možno predchádzať dobrými bezpečnostnými funkciami, ako sú jazdné dráhy, istiace čapy, bočné ohraničenia a protišmyková povrchová úprava.
Faktor „Stúpanie“
Prečo sú stúpanie a dĺžka najdôležitejšími faktormi pri nákupe rámp?
Až ste sa doskrolovali až sem, robili ste všetko správne, pretože ste sa dostali k pravdepodobne najdôležitejšej kapitole týkajúcej sa témy nájazdových rámp. Je jedno, či ide o rampu na preklenutie obrubníkov alebo údržbovú rampu, nakladací mostík alebo prejazdový mostík, k žiadnej inej téme nenájdete tak veľa, a sčasti aj toľko protichodných, informácií ako práve k vhodnej dĺžke a stúpaniu. Tu uvádzame preto pre Vás najdôležitejšie fakty:
Dĺžka rampy a stúpanie rampy navzájom bezprostredne súvisia.
Pretože čím kratšia je rampa, tým strmejšie je stúpanie, resp. väčší sklon. A čím dlhšia je rampa, tým je stúpanie plochšie a sklon menší.
Rozhodujúcou je nakladacia výška.
Nakladacia výška je vertikálny výškový rozdiel medzi podlahou a bodom, na ktorý má rampa dosadať. Alebo stručne: Treba ju premostiť!
Rozdielne účely použitia? Rozdielne stúpania!
Pre niektoré prípady použitia je zákonne predpísaná miera stúpania, pri iných oblastiach použitia ide len o odporúčania a orientačné hodnoty. Principiálne kritériá, ktoré rozhodujú o správnom stúpaní, sú napríklad použitie vo verejnej alebo súkromnej oblasti, nosnosť rampy alebo koľajnice, priestor, ktorý je k dispozícii atď.
V prípade pochybností radšej viac naplocho.
Odporúčané maximálne hodnoty týkajúce sa stúpania rampy by ste skutočne mali považovať za maximálne a v žiadnom prípade by ste ich nemali prekračovať. Práve naopak: pokúste sa radšej túto hodnotu držať čo najnižšiu. Pretože čím je rampa plochšia, tým menej námahy je potrebnej na jej prekonanie.
Ako vypočítam požadovanú dĺžku nájazdovej rampy, ak poznám maximálne prípustné, resp. požadované stúpanie?
Celkom jednoducho:
(nakladacia výška v cm / uhol stúpania) * 100 = dĺžka v cm
A tu príklad pre nakladaciu výšku 1,2 m a uhol stúpania 20 %:
(120 cm / 20) * 100 = 600 cm
---> V tomto prípade ba mala byť dĺžka rampy teda minimálne šesť metrov.
Dôležité je pritom, aby ste do svojich úvah započítali nielen čistú dĺžku rampy, ale aj oblasť pred a za nájazdovou rampou. Aj tu si zakalkulujte dostatok miesta, aby ste si zaistili bezpečné manévrovanie.
Aké maximálne stupne stúpania platia pre ktoré činnosti?
Je jedno, či ide o prepravu osôb alebo prepravu nákladov: Maximálne stúpanie pri nájazdových rampách a prejazdových mostíkoch nesmie podľa profesijných združení prekročiť hodnotu 30 % (zodpovedá pomeru cca 1:3,33); toto zodpovedá približne 17-stupňovému uhlu. Dôležité pritom je, že pri stúpaniach v rozpätí 12,5 % a 30 % platia špeciálne požiadavky týkajúce sa protišmykovosti.
Pri rampách pre invalidné vozíky, resp. rampách, ktoré sú myslené pre ľudí so zdravotným postihnutím, platia podrobné požiadavky z hľadiska stúpania. Ako orientačná hodnota by stúpanie nemalo byť vyššie ako 6 %, pričom v závislosti od rámcových podmienok (elektrický pohon alebo pod.) sú prípustné aj iné uhly stúpania.
Zákony a nariadenia
Aké nariadenia platia pre nájazdové rampy pre ľudí so zdravotným postihnutím?
Pri používaní rámp pre invalidné vozíky treba vždy najprv rozlišovať medzi verejnou a súkromnou oblasťou, pretože vo verejnej oblasti platia najmä z hľadiska stúpania iné nariadenia a orientačné hodnoty.
Najprv zhrnieme niekoľko zásad pre bezbariérový prístup umožnený nájazdovými rampami vo verejných priestoroch, výstavbe nájomných bytov atď.:
- Stúpanie rampy pre invalidné vozíky smie dosahovať maximálne 6 %.
- Priečny sklon rampy nie je prípustný.
- Využiteľná jazdná šírka musí byť minimálne 120 cm.
- Na rampe musia byť na obidvoch stranách okraje, resp. zvodidlá výšky minimálne 10 cm, ak rampa nie je bočne ohraničená stenou.
- Obojstranne musia byť vo výške 85 – 90 cm aj madlá s priemerom 3 – 4,5 cm.
- Maximálna dĺžka dráhy rampy smie byť maximálne šesť metrov. Ak má byť rampa dlhšia, musí byť medzi oboma časťami medzipodlažná podesta alebo odpočívadlo s dĺžkou 150 cm.
- Pred a za rampou pre invalidné vozíky musí byť priestor na manévrovanie, resp. plocha na pohyb, štandardná požiadavka je 150 x 150 cm.
- Na konci rampy sa nesmú nachádzať schody vedúce smerom nadol.
- Vo vonkajších priestoroch musia byť rampy pre invalidné vozíky vybavené prvkami na odvádzanie vody; všetky povrchy musia byť protišmykové.
Pripájame aj odporúčania na použitie rámp pre invalidné vozíky v súkromnej oblasti, predovšetkým z hľadiska stúpania:
Pretože maximálne stúpanie 6 % spravidla vyžaduje veľmi veľkú dĺžku rampy, môže byť rampa pre invalidné vozíky v súkromnej oblasti vyhotovená za určitých predpokladov aj strmšie. Nasledujúce orientačné hodnoty pre stúpanie rampy sú však len odporúčaniami a hodnotami vyplývajúcimi zo skúseností, bez zákonného podkladu:
- 6 % pri samohybných vozíkoch
- 6 – 10 % pri silných samohybných vozíkoch
- 12 – 20 % keď je invalidný vozík posúvaný inou osobou
- 20 % pri invalidných vozíkoch s elektrickým pohonom
Pri správnom stúpaní teda treba vždy rešpektovať silu a šikovnosť osoby na invalidnom vozíku, resp. osoby tlačiacej invalidný vozík, ako aj typ invalidného vozíka.
Dôležité je aj to, aby sa možné nebezpečenstvo prevrátenia osoby na invalidnom vozíku redukovalo na minimum. Toto závisí od ťažiska; dôležitými faktormi sú napríklad telesná konštrukcia osoby používajúcej invalidný vozík a druh a spôsob nájazdu na rampu (teda napr. smerom nadol na zadných kolesách). Preto aj tu platí: Rozhodnite sa v prípade pochybností pre dlhšiu rampu. Zvyšuje sa tým nielen komfort pre všetkých používateľov, ale aj bezpečnosť.
Vybavenie
Aké varianty výbavy a dodatočné funkcie existujú pri nájazdových rampách a prejazdových mostíkoch?
S ochranným okrajom alebo rukoväťou alebo bez nich, skladacie alebo sklopné, mobilné alebo stacionárne, výškovo prestaviteľné alebo bez výškového prestavenia… spoznali ste už mnohé faktory, ktoré hrajú úlohu pri kúpe rampy. Jedným z aspektov, ktoré by sme teraz chceli predstaviť ešte bližšie, je povrch. Tu si môžete vybrať medzi uzavretým a otvoreným vyhotovením, pričom otvorený variant je vhodný predovšetkým na použitie vo vonkajších priestoroch, aby odvádzal nečistoty, vodu a pod. Čo sa týka povrchu, väčšinou si môžete vybrať medzi nasledovnými možnosťami:
- Mriežkový povrch
- Povrch s dierovaním
- Frézovaný povrch
- Povrch s protišmykovou úpravou, príp. zabezpečením proti zošmyknutiu
Na koho sa môžem obrátiť, ak mám nejaké otázky?
No, čo je to za otázku. Samozrejme, že na nás! Koniec koncov, pri nájazdových rampách a prejazdových mostíkoch je každý prípad použitia osobitý, takže vždy je dôležité pre individuálne požiadavky a rámcové podmienky nájsť podľa možnosti čo najperfektnejší produkt. Teda neváhajte: Zavolajte nám cez 037 - 65 23 633 Mobil 0905 693 931, napíšte nám e-mail na service@kaiserkraft.sk alebo sa u nás prihláste prostredníctvom kontaktného formuláru. Tešíme sa na Vás!