Home office
11 tipov na úspešnú prácu z domu
Čoraz viac firiem ponúka svojim zamestnancom možnosť práce z domu. Takzvaný home office však predstavuje určité výzvy. Ak chcete byť pri práci z domu skutočne produktívni, nestačí jednoducho otvoriť notebook. Domácu kanceláriu je potrebné správne zariadiť a pracovný deň dobre zorganizovať, aby sa dal zaviesť nový pracovný rytmus.
Aby práca medzi vlastnými štyrmi stenami prebiehala hladko, prinášame Vám cenné tipy na vybavenie Vášho pracoviska, organizáciu pracovného dňa a virtuálnu spoluprácu s Vašimi kolegami.
Čo všetko patrí k zariadeniu domácej kancelárie
Prvá vec, ktorú by ste mali u seba doma urobiť, je vytvoriť priestor, v ktorom môžete pracovať ergonomicky a koncentrovane. Ak je pracovisko rozumne zariadené, ľahšie sa psychicky prepnete do kancelárskeho režimu. A naopak, je tiež jednoduchšie vypnúť po pracovnom dni a užívať si voľno. Pomocou týchto štyroch tipov ľahko zvládnete výzvy práce z domu:
1. Nájdite si vhodné miesto na prácu
Presun z kuchynského stola na pohovku a do záhradného kresla síce navodzuje pocit zmeny, nepodporuje však koncentráciu. Potrebné je stále miesto, ktoré je určené len na prácu.
Samostatná pracovňa je samozrejme ideálne riešenie, ale nie vždy je k dispozícii. Často stačí vytvoriť oddelený priestor. Rozdeľovače miestností, ako sú rastliny, police na knihy a deliace steny, vytvárajú optické vymedzenie pracovného a obytného priestoru.
2. Postarajte sa o dostatok svetla
Rovnako ako v kancelárii, aj doma je dôležité optimálne osvetlenie pracoviska. Ideálne je na to denné svetlo, ktoré by však nemalo byť príliš oslňujúce. V tomto prípade môžu závesy a rolety zmierniť prenikavé slnečné lúče.
Pozor na odrazy svetla! Uistite sa, že sa Vaše okná neodrážajú na obrazovke. Odrazy svetla unavujú oči rýchlejšie. Preto je najlepšie umiestniť monitor bočne k oknu.
Ak je denného svetla málo, pomôcť môže stolná lampa. Použitý svetelný zdroj by mal mať intenzitu svetla aspoň 500 luxov. Tu sa dozviete viac o konceptoch inteligentného osvetlenia pre každé pracovisko.
3. Vyberte si pohodlnú kancelársku stoličku
Väčšinu pracovného dňa strávite sedením aj počas práce z domu. Aby ste sa cítili pohodlne, je nevyhnutná kancelárska stolička, ktorá je ergonomická a šetrí Váš chrbát.
Doma máte výhodu, že si ju môžete vybrať podľa svojich predstáv namiesto toho, aby ste sa museli uspokojiť so štandardnou stoličkou, ktorú Vám poskytnú v práci. Je to dôležité, pretože správna kancelárska stolička vyzerá pre každého inak. Ako si vybrať správnu kancelársku stoličku sa dozviete tu.
4. Majte potrebné pomôcky po ruke
Nepodceňujte prípravu toho, čo potrebujete na efektívnu a produktívnu prácu. To, čo je v kancelárii samozrejmosťou, sa doma rýchlo stane výzvou.
Napríklad by mal prístup ku všetkým programom a firemnej sieti fungovať aj z domácej WiFi. Náhlavná súprava by mala byť vždy pripravená na videokonferenciu a tlačiareň by mala byť správne pripojená. Vďaka tomu Vás nebude zdržiavať neustále hľadanie pracovných materiálov a ušetríte si tak kopec času aj nervov.
Ako si správne zorganizovať pracovný deň
Po správnom zariadení Vašej domácej kancelárie už v podstate nič nestojí v ceste produktívnemu pracovnému dňu. Žiaľ, realita doma býva často iná a prináša veľa rozptýlenia a nedostatku pracovnej rutiny. Nasledujúce štyri tipy Vám pomôžu efektívne si zorganizovať pracovný deň počas práce z domu:
1. Stanovte si pevný pracovný čas
Na home office sa veľmi rýchlo stiera hranica medzi pracovným a voľným časom. Absentujúca cesta do práce spôsobí stratu priestorového nárazníka, ktorý oddeľuje prácu v kancelárii od oddychu po práci.
Aby ste tomu zabránili, je lepšie nastaviť si pevný čas začiatku a konca pracovného dňa. Vysvetlite aj členom svojej rodiny, kedy ste „v práci“, aby Vás nechali počas pracovného času nerušene a koncentrovane pracovať.
2. Zvoľte si vhodné oblečenie
Je nanajvýš lákavé stráviť celý deň doma v župane alebo pyžame. To, ako sa oblečiete, však ovplyvňuje aj stav Vašej mysle. V nedbalom outfite je človek len málokedy skutočne produktívny.
Samozrejme, nie je nutné sedieť za písacím stolom v obleku alebo biznis kostýme. Mali by ste si však zvoliť také pohodlné oblečenie, ktoré by ste nosili aj do kancelárie. Vtedy ani spontánna videokonferencia so šéfom nespôsobí šok.
3. Robte si pravidelné prestávky
Aj pre prácu z domu platí: Urobte si prestávku, skôr ako si prestávku urobí Vaša koncentrácia. Po hodine sústredenej práce si doprajte päť až desať minút odpočinku. Dôležité je nezostať sedieť za písacím stolom. Vstaňte, prejdite sa po byte, otvorte okno a nadýchnite sa čerstvého vzduchu.
Premáha Vás po obede často ospalosť? Krátke 20-minútové zdriemnutie, tiež známe ako „power nap“, Vám pomôže prekonať únavu a začať popoludnie s novou energiou. Oči by ste však nemali mať zatvorené dlhšie ako 20 minút, inak sa dostanete do fázy hlbokého spánku.
4. Vyhnite sa rozptyľovaniu
Kolega, ktorý sa neustále obšmieta okolo Vášho stola v kancelárii, Vás už doma prirodzene nemôže obťažovať. Doma však číhajú aj iné rozptýlenia. Neumytý riad v kuchyni, zapnutý televízor a napínavá kniha z predošlého večera vás doslova volajú.
Aby ste sa mohli skutočne sústrediť na svoju prácu, je potrebné tieto rušivé faktory odstrániť. Odložte smartfón, tablet a knihy mimo svojho dosahu a ak je to možné, vypnite všetky upozornenia.
Ako môžete virtuálne spolupracovať so svojimi kolegami
Keď všetci kolegovia pracujú z domu, vznikajú úplne nové výzvy v oblasti spolupráce. Nasledujúce tri tipy obsahujú návod, ako pokračovať v úspešnej tímovej práci aj z domácej kancelárie.
1. Používajte nástroje spolupráce
Doma nemôžete len tak jednoducho prísť do susednej kancelárie a položiť kolegovi dôležitú otázku. Takže spôsob, akým komunikujete a spolupracujete so svojím tímom, sa musí prispôsobiť situácii, keď všetci kolegovia pracujú z domu.
Našťastie existuje množstvo užitočných nástrojov na spoluprácu, ktoré to umožňujú. Tu sú naše obľúbené:
- Potrebujete stručné informácie od kolegyne? Využite na četovanie aplikáciu Slack.
- Potrebujete niečo vysvetliť kolegovi? Aplikácia Loom Vám umožní nahrať krátke video o tom, čo robíte na obrazovke.
- Hľadáte najnovšiu verziu dokumentu? Na úložiskách Google Drive alebo Microsoft OneDrive môžete spolu s kolegami upravovať dokumenty.
- Chcete zistiť stav projektu? Pomocou softvéru na riadenie projektov ako Trello alebo Monday máte všetky svoje úlohy na jednom mieste.
2. Vytvorte správne očakávania
V kancelárii je pracovná doba jasne stanovená: Kolegovia si zvyčajne doprajú prestávku v rovnakom čase a tí, ktorí nie sú v kancelárii, budú pravdepodobne na porade alebo odišli z práce skôr. Počas práce z domu nie je možné tak ľahko zistiť dostupnosť kolegov.
Aby nevznikala nevôľa v tíme, mali by ste sa uistiť, že všetci majú jasné očakávania týkajúce sa vašej dostupnosti v prípade, že nebudete okamžite reagovať na naliehavú správu. Odkomunikujte, kedy ste k dispozícii na četovanie a videohovory, kedy chcete nerušene pracovať a kedy nesedíte za svojím stolom. Vaši kolegovia sa naučia rešpektovať tieto hranice.
3. Naplánujte si čas na rozhovor pri káve
Nepodceňujte dôležitosť krátkych neformálnych rozhovorov a osobnej komunikácie s kolegami. Toto je často to prvé, čo mnohým zamestnancom na home office chýba. Niektorí sa dokonca sťažujú na osamelosť.
Môžete tomu cielene čeliť tak, že si zámerne naplánujete čas na rozhovor pri káve. Môže to byť 10-minútový telefonát alebo krátka videokonferencia s Vašimi obľúbenými kolegami.
Hľadáte to správne vybavenie pre Vašu domácu kanceláriu? Od kancelárskych stoličiek cez ergonomické kancelárske potreby až po čistiace prostriedky: Všetko pre Vašu novú domácu kanceláriu nájdete tu.
Kontaktujte nás!
Na zodpovedanie ďalších otázok sme Vám kedykoľvek bezplatne k dispozícii